Rybnik – w kierunku zielonej przyszłości

Projekt „Rybnik – w kierunku zielonej przyszłości” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji), dla Priorytetu: FESL.10.24-Fundusze Europejskie na transformację, dla Działania: FESL.10.24 Włączenie społeczne – wzmocnienie procesu sprawiedliwej transformacji.

Projekt realizowany jest przez Miasto Rybnik w partnerstwie z organizacjami pozarządowymi:

  • Stowarzyszenie CRIS,
  • Stowarzyszenie 17-tka,
  • Stowarzyszenie Oświatowe „Rodzice-Dzieciom”
  • Fundacja Superfundacja
    oraz przez:
  • Ośrodek Pomocy Społecznej
  • Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Rybniku

Czas trwania projektu: 1.06.2024 – 30.06.2026

Projekt „Rybnik – w kierunki zielonej przyszłości” zakłada kompleksowe działania, budujące odporność lokalnej społeczności na konsekwencje transformacji energetycznej regionu oraz zwiększenie świadomego udziału mieszkańców Rybnika w procesie zmian klimatycznych, przy równoczesnym zachowaniu tożsamości lokalnej, więzi z historią i dziedzictwem przemysłowym, zwłaszcza niematerialnym

Działania projektu:

  • wsparcie liderów lokalnych w ramach Akademii Lidera Sprawiedliwej Transformacji – działanie partnera Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS,
  • streetworking ekologiczny – animacja społeczności i środowisk lokalnych wraz z rozwojem wolontariatu realizowane przez partnera Stowarzyszenie 17-tka,
  • budowa, utworzenie, prowadzenie miejsc spotkań służących integracji oraz wypracowania modelu funkcjonowania CALi w Rybniku (m.in. budowa Centrów Aktywności Lokalnej w dzielnicach Zamysłów i Rybnicka Kuźnia) i zakładanie kuchni społecznych jako narzędzi przeciwdziałania ubóstwu energetycznemu – 8 wspólnych stołów – działanie  realizowane przez Miasto Rybnik, Ośrodek Pomocy Społecznej w Rybniku i partnera Fundację Superfundację,
  • realizacja oddolnych inicjatyw lokalnych wspierających transformację o tematyce ekologii, dziedzictwa, problemów społecznych (dofinansowanie 40 inicjatyw lokalnych – realizator konkursów na inicjatywy partnera Centrum Rozwoju Inicjatyw Społecznych CRIS,
  • realizacja programu edukacyjnego oraz działań dla uczniów szkół rozwijających postawy przedsiębiorcze i obywatelskie, budujących zdolności adaptacyjne w odpowiedzi na wyzwania transformacji i zmiany klimatycznej – realizowane przez partnera Stowarzyszenie Oświatowe „Rodzice-Dzieciom”,
  • utworzenie i prowadzenie miejsc dialogu społecznego i wspierających postawy obywatelskie mieszkańców, w szczególności liderskie kobiet a także punktu informacyjnego o transformacji w ramach Urban Lab – realizowane przez Miasto Rybnik,
  • edukacja i promowanie lokalnego dziedzictwa niematerialnego w ramach Centrum Edukacji Regionalnej i Archiwum Pamięci – realizacja Fundacja Superfundacja oraz Powiatowa i Miejska Biblioteka Publiczna w Rybniku,
  • realizacja ogrodów kieszonkowych i ogrodu deszczowego przez Zakład Zieleni Miejskiej Rybnik,
  • działania edukacyjne w ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej komunikującej proces sprawiedliwej transformacji Miasta Rybnika i regionu przez Miasto Rybnik.

Rezultatem projektu będzie wzrost odporności lokalnej społeczności oraz wzrost wiedzy z zakresu zielonej gospodarki, ekologii oraz transformacji regionu i świadomego w niej udziału. Grupą docelową są osoby zamieszkujące, pracujące lub uczące się w Rybniku, a bezpośrednimi beneficjentami będzie 4690 osób.

  • Wartość projektu: 13 679 670,07 zł
  • Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 12 311 703,06 zł

Edukacja przyszłości: Rybnicka Akademia Zielonej Przedsiębiorczości – projekt realizowany przez Stowarzyszenie Oświatowe „Rodzice Dzieciom”

O projekcie

Projekt “Edukacja przyszłości: Rybnicka Akademia Zielonej Przedsiębiorczości” uzupełnia dotychczasowe działania SO “R-D” w obszarze wsparcia młodych mieszkańców Rybnika. Projekt zakłada opracowanie i realizację autorskich programów edukacyjnych dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, których celem będzie rozwój postaw przedsiębiorczych i obywatelskich dzieci i młodzieży w wieku 7-20 lat, budujących zdolności adaptacyjne w odpowiedzi na wyzwania transformacji i dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości. Autorskie programy edukacyjne zostaną stworzone przez praktyków, ekspertów z trzech obszarów działalności: biznesu (przedsiębiorcy, menedżerowie, kierownicy działów), trzeciego sektora (organizacje aktywnie działające na rzecz kształtowania postaw przedsiębiorczych, społecznych i obywatelskich) i edukacji (nauczyciele wykorzystujący nowoczesne metody pracy z uczniami).

Projekt zakłada stworzenie autorskich programów edukacyjnych w podziale na etapy edukacji:

  • edukacja wczesnoszkolna – materiały edukacyjne obejmujące scenariusze pracy z dziećmi, które mają na celu pomóc dzieciom zrozumieć znaczenie i wartość pieniądza, postawy wymiany/zakupu towarów w sposób aktywizujący dzieci, w oparciu o podstawę programową z uwzględnieniem transformacji regionu;
  • klasy 4-6 – program “Masterszef przedsiębiorczości”, działania projektowe bazujące na symulacji prowadzenia działalności gospodarczej, z wykorzystaniem wiedzy i tematyki związanej z transformacją, ekologią, dziedzictwem lokalnym; 
  • klasy 7-8 – pomoce dydaktyczne w postaci gry karcianej stworzonej na podstawie podstawy programowej związanej z funkcjonowaniem gospodarstwa domowego i planowania budżetu;
  • szkoły ponadpodstawowe – program edukacyjny w postaci webinarów, podcastów w tematyce związanej z podstawą programową z Biznesu i Zarządzania w oparciu o lokalne dane oraz transformację regionu, obiegiem zamkniętym, efektywnością energetyczną, zrównoważoną gospodarką;

Autorskie programy edukacyjne mają kształtować postawy, zwiększać wiedzę i umiejętności w obszarach kreowania postaw przedsiębiorczych, obywatelskich w kontekście transformacji regionu, gospodarki o zamkniętym obiegu, wartości produktów zrównoważonych, roli włączenia społecznego, nowych gałęzi gospodarki ze szczególnym uwzględnieniem zielonej gospodarki. Ważnym aspektem projektu jest dostosowanie języka i kanałów komunikacji do odbiorcy, czyli dzieci i młodzieży, dlatego w dużej mierze to młodzi mieszkańcy Rybnika będą kreatorami powstałych treści. 

RA(Z)P zakłada przeprowadzenie różnych form wsparcia dla uczniów i nauczycieli z Rybnika, takich jak:

  • konferencja otwierająca projekt i rybnicki program edukacyjny z warsztatami pokazowymi dla nauczycieli i dyrektorów szkół;
  • cykl webinarów wprowadzających do programów edukacyjnych dla nauczycieli dla poszczególnych etapów edukacyjnych;
  • kurs rozwojowy dla nauczycieli BiZ i doradców zawodowych;
  • biblioteka gier symulacyjnych rozwijających kompetencje kluczowe w biznesie i adaptacji do transformacji rynku pracy;
  • realizację działań projektowych oraz aktywnych metod pracy z uczniami szkół podstawowych;
  • publikacja treści edukacyjnych online dla lekcji BiZ;
  • hackathony edukacyjne dla uczniów szkół ponadpodstawowych.

Rezultaty projektu

Projekt bezpośrednio dotrze do 1100 odbiorców (dzieci, młodzież, nauczyciele) z terenu Rybnika. Założeniem projektu jest ogólna dostępność materiałów (online) wypracowanych przez zespoły ekspertów, dzięki czemu pośrednio projekt trafi do znacznie większej grupy odbiorców. 

Informacje o projekcie dostępne są tutaj: Program Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027