NOWOCZESNA EDUKACJA
Nauka »
Rozwój »
Aktywność społeczna »
Nauka »
Inspirujemy do uczenia się.
Widzimy potrzeby uczniów: zabawy, ruchu, rozmowy, eksperymentowania. Słuchamy o ich różnych zainteresowaniach, pasjach oraz wyzwaniach. Rozumiemy, że nasi uczniowie nie będą zafascynowani każdym tematem, a ich myśli będą odpływać do tego, co sprawia im radość.Działamy, by odejść od kultury błędu do kultury uczenia się – nieskrępowanego, a wciąż osadzonego w oświatowych ramach. Będącego wyzwaniem, uczącego radzenia sobie, lecz bez nadmiernego lęku. Chcemy, by nauka, była dla uczniów wyzwaniem wiążącym się z frajdą, a nie przykrym obowiązkiem generującym stres.
Baw się i odkrywaj.
Pracujemy metodami aktywnymi! Odchodzimy od ławek i krzeseł na rzecz zajęć outdoorowych, ruchu, nauki przez zabawę oraz eksperymentowania.Zbieraj feedback.
Obok systemu ocen pracujemy komunikacją zwrotną, aby każdy wiedział, co potrafi, a gdzie może jeszcze zwiększyć swoją wiedzę i umiejętności. Zachęcamy do monitorowania siebie przez tworzenie osobistego portfolio.Od września 2021 roku rozpoczęliśmy proces odchodzenia od tradycyjnego modelu oceniania.
Stawiamy na działanie.
Uczniowie są bardziej zaangażowani w naukę, gdy widzą jej praktyczne zastosowanie. System wymaga od nich „wkuwania”, zapamiętywania wielu faktów, ale również umiejętności pracy z tymi informacjami. My chcemy nadać tej wiedzy rzeczywiste ramy, takie, które przydają się w codziennym życiu.Angażuj się.
I to nie tylko podczas lekcji! Społeczna daje możliwość uczestnictwa w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych i samorządzie uczniowskim oraz w wielu projektach. Jeśli nie znajdujesz dla siebie odpowiedniej formy na aktywność, to znak, że czas podjąć działanie! Opowiedz o tym samorządowi, porozmawiaj z wybranym nauczycielem lub wychowawcą. Opracujcie plan rozpoczęcia takich działań i zostań liderem nowej formy aktywności pozalekcyjnej!Przekrojowość.
My także się rozwijamy i działamy. Jako szkoła zmierzamy do stworzenia autorskiej przekrojowości: kompetencji i treści. Już dziś możecie zobaczyć, że u nas kompetencje matematyczne łączą się nie tylko z przyrodniczymi, ale też z komunikacyjnymi, a przedsiębiorczość, praca w grupie i przetwarzanie informacji to element twórczej ekspresji. Już dziś odchodzimy od podręczników na rzecz innych form i źródeł wiedzy, a także autorskich materiałów. W przyszłości… w przyszłości liczymy na jeszcze szerszą przekrojowość – przekrojowość treści programowych.Pozwalamy na samodzielność.
Świat się zmienia. Pandemia pokazała, jak ważna jest szybka adaptacja do tych zmian. Dla nas istotnym jest, aby uczniowie potrafili radzić sobie własnymi siłami z codziennymi wyzwaniami. Jeśli potrzebują pomocy, aby potrafili o tę pomoc poprosić.Think outside the box.
Samodzielność w planowaniu i odpowiedzialność za własną naukę ściśle wiążą się z wypracowaniem własnego podejścia do uczenia się oraz pracy. Zachęcamy do kreatywności, do poszukiwania własnego rozumienia i rozwiązań. Kreatywność warto też wykorzystać w relacjach z innymi!Rozwiązuj problemy.
Stawiamy przed uczniami wyzwania, aby mogli dążyć do ich rozwiązania! Wiemy, że człowiek dowiaduje się o sobie i rozwija się najlepiej, gdy rozwiązuje problemy, które wymagają zmiany perspektywy. My także zachęcamy do tego, aby każdy mógł przy wsparciu dorosłych poszukiwać rozwiązania problemów edukacyjnych, społecznych i osobistych. A już nasza kadra zadba o odpowiednie wsparcieBudujemy relacje!
„- Kiedy zacznie się moja nauka, panie? – Już się zaczęła – odpowiedział Ogion. Zapadło milczenie, jak gdyby Ged starał się powstrzymać coś, co musiał powiedzieć. Wreszcie wyrwało mu się: – Ale ja się jeszcze niczego nie nauczyłem! – Bo nie zdałeś sobie jeszcze sprawy, czego uczę – odparł mag” Ursula K. Le Guin, ZiemiomorzeSzkoła to ludzie! Niezależnie, czy jesteś naszym uczniem lub uczennicą od I czy VI klasy, jesteśmy Ciebie ciekawi. Bądź z nami. Baw się z nami. Wyjeżdżaj razem z nami. Bo dla nas ważne jest to, aby być wspólnotą. Ucz się z nami, jak być w relacji.
Współpracuj w zespole.
Praca zespołowa to jedna z naszych ulubionych metod pracy. Od „podzielcie się w pary”, przez „odlicz do trzech”, aż do „wylosuj z woreczka przedmiot i znajdź osoby, które mają pasujący element”. Od współpracy z rówieśnikami, przez młodszych lub starszych kolegów i koleżanki, po współpracę z nauczycielami i rodzicami! Od szkolnej klasy, przez park, aż na deski teatru. My współpracujemy wszędzie i z każdym!Rozwijaj kompetencje miękkie.
Niezależnie od tego, kim będziesz za 20 lat – twórcą robotów, youtuberem, inżynierem roślinności w księżycowej bazie, czy zawodowym motorniczym lewitujących pociągów – kompetencje miękkie będą Ci potrzebne! Dziś świat wymaga komunikacji. Wymaga plastycznego podejścia. Już dziś rozwijaj te umiejętności razem z nami!Co poza podstawą?
- Więcej godzin języka angielskiego;
- Basen w ramach WF już od I klasy;
- W klasach I-III autorskie zajęcia EUREKA;
- W klasie IV zajęcia z edukacji regionalnej;
- Język niemiecki już od IV klasy;
- Od klasy IV taniec towarzyski w ramach lekcji WF;
- Dwujęzyczność w klasach VII-VIII;
- Dla klasy VIII sobotnia możliwość przygotowywania się do egzaminów;
- „Zielona szkoła” i wycieczki integracyjne;
- A poza nauką… czeka Was jeszcze więcej!
POLECAJĄ NAS
Rok szkolny 2019/2020 był trudnym wyzwaniem dla uczniów oraz nauczycieli. Wybuch pandemii, pełny lockdown w marcu. Szkoła Społeczna ruszyła w pełnej zdalnej odsłonie już w środę po lockdownie (tak jest! Potrzebowaliśmy aż 4 dni!).
Najlepszą ocenę tego roku szkolnego wystawili nam… nasi uczniowie i uczennice. Posłuchajcie ich opinii.
Rozwój »
EUReKA
W klasach I-III stawiamy na rozwijanie regulacji emocjonalnej (nazywania emocji, rozpoznawania ich objawów w ciele, ugłaśniania myśli). Służą nam ku temu specjalne zajęcia – EUReKA, które prowadzi pedagog i psycholog szkolni.EUReKA to skrót od najważniejszych składowych zajęć:
- Emocji
- Uważności
- Relaksacji
- Komunikacji
- Asertywności
Mamy czas dla dzieci.
Pedagog i psycholog są w szkole dostępni łącznie 50 godzin w tygodniu! To sprawia, że każda osoba (dziecko lub dorosły), mają możliwość umówić się z nimi na spotkanie, pobujać na fotelu lub… wypić herbatkę.Szukamy wskazówek.
Współpraca opiera się na szacunku i wzajemnym respektowaniu norm. Dlatego u nas, zasady są jasne Wszystkie zgromadzone w jednym miejscu: Wielkiej Księdze Zasad! Księdze, która została stworzona wspólnymi siłami rady pedagogicznej i samorządu uczniowskiego.Jesteśmy RAZEM!
Jest dla nas jasne, że szkoła, to znacznie więcej niż budynek. Każdego roku wyjeżdżamy na wycieczki! Społeczność tworzy się u nas każdego dnia, a podczas wspólnych wyjazdów mamy okazję poznać się jeszcze lepiej.Aktywność w nauce, aktywność w odpoczynku.
Kiedy tylko mamy możliwość, wyruszamy rowerami w różne strony Rybnika! Wiosną organizujemy „Bieg Kukuczki”. A jesienią… jesienią ruszamy na skałki i znów na rowery…!Jesteśmy… zieloni!
Nasi trzecioklasiści wyjeżdżają na zielone szkoły! Dwa tygodnie, nad morzem, BEZ RODZICÓW. Czy to nie brzmi wspaniale?Tak, wiemy, że dla rodziców to również dobre dwa tygodnie 😉
Aktywność społeczna »
My i przedszkola.
Naszą tradycją jest, że odwiedzamy zaprzyjaźnione przedszkola. No, może nie do końca my… nasi najmłodsi uczniowie odwiedząją przedszkola, my im tylko towarzyszmy. Nasi uczniowie odwiedzają swoich młodszych kolegów i koleżanki, aby uczyć ich kodowania!My i szkoły.
Jeśli tylko jest okazja, to współpracujemy z innymi szkołami!Wymiana listów? Pierwsi!
Akcja „zaproś mnie na swoją lekcję”? Jesteśmy!
Projekty zwiększające aktywność obywatelską uczniów? No jasne, przecież PROjektujeMY!
My i nauka.
Czy można zorganizować konkurs dla uczniów szkół podstawowych, który jednocześnie jest grą terenową, wiąże się z przejażdżką na rowerach, chodzeniem po lesie, dokonywaniem pomiarów? Jeśli sądzicie, że nie, to zapraszamy na organizowany przez Społeczną Wojewódzki Plenerowy Konkurs Przyrodniczy „Leśnym tropem”!My i rybnickie organizacje.
Gry miejskie opanowaliśmy do perfekcji. Nie udało by się to, gdyby nie współpraca z instytucjami Miasta Rybnik i lokalnymi przedsiębiorcami. To właśnie oni zapraszają nas do swoich budynków, aby Rybnik mógł zamienić się w Himalaje! A właściwie, to Himalaje do kwadratu, bo mowa o grze terenowej Matma Parbat!My i Polskie Himalaje.
Patron zobowiązuje. Rodzice i uczniowie naszej szkoły brali udział w akcji Polskie Himalaje 2018! Nie musimy chyba dodawać, że nasz Kuba, był najmłodszym uczestnikiem trekkingu?My i zmiany klimatu.
Dzięki programowi „1planet4all” Centrum Edukacji Obywatelskiej i profesjonalnym mentoringu Krzysztofa Story w naszej szkole powstała redakcja uczniowska! Uczniowie przygotowali ciekawe materiały dot. zmian klimatu i ekologii. Dzięki dobremu sercu i pasji do edukowania innych, udało nam się przeprowadzić także wywiad z Julią Wizowską nt. śmieci!Prace uczniów można znaleźć na Facebooku pod #1planet4all i #Tusiędzieje!
Skąd mamy na to siłę?
Tak, takie pytanie często słyszymyOdpowiedź jest prosta!
Z miłości do edukacji.