NOWOCZESNA EDUKACJA
Nauka »
Rozwój »
Aktywność społeczna »
Nauka »


Inspirujemy do uczenia się.
Widzimy potrzeby uczniów: zabawy, ruchu, rozmowy, eksperymentowania. Słuchamy o ich różnych zainteresowaniach, pasjach oraz wyzwaniach. Rozumiemy, że nasi uczniowie nie będą zafascynowani każdym tematem, a ich myśli będą odpływać do tego, co sprawia im radość.Działamy, by odejść od kultury błędu do kultury uczenia się – nieskrępowanego, a wciąż osadzonego w oświatowych ramach. Będącego wyzwaniem, uczącego radzenia sobie, lecz bez nadmiernego lęku. Chcemy, by nauka, była dla uczniów wyzwaniem wiążącym się z frajdą, a nie przykrym obowiązkiem generującym stres.
Baw się i odkrywaj.
Pracujemy metodami aktywnymi! Odchodzimy od ławek i krzeseł na rzecz zajęć outdoorowych, ruchu, nauki przez zabawę oraz eksperymentowania.Zbieraj feedback.
Obok systemu ocen pracujemy komunikacją zwrotną, aby każdy wiedział, co potrafi, a gdzie może jeszcze zwiększyć swoją wiedzę i umiejętności. Zachęcamy do monitorowania siebie przez tworzenie osobistego portfolio.Od września 2021 roku rozpoczęliśmy proces odchodzenia od tradycyjnego modelu oceniania.


Stawiamy na działanie.
Uczniowie są bardziej zaangażowani w naukę, gdy widzą jej praktyczne zastosowanie. System wymaga od nich „wkuwania”, zapamiętywania wielu faktów, ale również umiejętności pracy z tymi informacjami. My chcemy nadać tej wiedzy rzeczywiste ramy, takie, które przydają się w codziennym życiu.Angażuj się.
I to nie tylko podczas lekcji! Społeczna daje możliwość uczestnictwa w dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych i samorządzie uczniowskim oraz w wielu projektach. Jeśli nie znajdujesz dla siebie odpowiedniej formy na aktywność, to znak, że czas podjąć działanie! Opowiedz o tym samorządowi, porozmawiaj z wybranym nauczycielem lub wychowawcą. Opracujcie plan rozpoczęcia takich działań i zostań liderem nowej formy aktywności pozalekcyjnej!Przekrojowość.
My także się rozwijamy i działamy. Jako szkoła zmierzamy do stworzenia autorskiej przekrojowości: kompetencji i treści. Już dziś możecie zobaczyć, że u nas kompetencje matematyczne łączą się nie tylko z przyrodniczymi, ale też z komunikacyjnymi, a przedsiębiorczość, praca w grupie i przetwarzanie informacji to element twórczej ekspresji. Już dziś odchodzimy od podręczników na rzecz innych form i źródeł wiedzy, a także autorskich materiałów. W przyszłości… w przyszłości liczymy na jeszcze szerszą przekrojowość – przekrojowość treści programowych.


Pozwalamy na samodzielność.
Świat się zmienia. Pandemia pokazała, jak ważna jest szybka adaptacja do tych zmian. Dla nas istotnym jest, aby uczniowie potrafili radzić sobie własnymi siłami z codziennymi wyzwaniami. Jeśli potrzebują pomocy, aby potrafili o tę pomoc poprosić.Think outside the box.
Samodzielność w planowaniu i odpowiedzialność za własną naukę ściśle wiążą się z wypracowaniem własnego podejścia do uczenia się oraz pracy. Zachęcamy do kreatywności, do poszukiwania własnego rozumienia i rozwiązań. Kreatywność warto też wykorzystać w relacjach z innymi!Rozwiązuj problemy.
Stawiamy przed uczniami wyzwania, aby mogli dążyć do ich rozwiązania! Wiemy, że człowiek dowiaduje się o sobie i rozwija się najlepiej, gdy rozwiązuje problemy, które wymagają zmiany perspektywy. My także zachęcamy do tego, aby każdy mógł przy wsparciu dorosłych poszukiwać rozwiązania problemów edukacyjnych, społecznych i osobistych. A już nasza kadra zadba o odpowiednie wsparcie

Budujemy relacje!
„- Kiedy zacznie się moja nauka, panie? – Już się zaczęła – odpowiedział Ogion. Zapadło milczenie, jak gdyby Ged starał się powstrzymać coś, co musiał powiedzieć. Wreszcie wyrwało mu się: – Ale ja się jeszcze niczego nie nauczyłem! – Bo nie zdałeś sobie jeszcze sprawy, czego uczę – odparł mag” Ursula K. Le Guin, ZiemiomorzeSzkoła to ludzie! Niezależnie, czy jesteś naszym uczniem lub uczennicą od I czy VI klasy, jesteśmy Ciebie ciekawi. Bądź z nami. Baw się z nami. Wyjeżdżaj razem z nami. Bo dla nas ważne jest to, aby być wspólnotą. Ucz się z nami, jak być w relacji.
Współpracuj w zespole.
Praca zespołowa to jedna z naszych ulubionych metod pracy. Od „podzielcie się w pary”, przez „odlicz do trzech”, aż do „wylosuj z woreczka przedmiot i znajdź osoby, które mają pasujący element”. Od współpracy z rówieśnikami, przez młodszych lub starszych kolegów i koleżanki, po współpracę z nauczycielami i rodzicami! Od szkolnej klasy, przez park, aż na deski teatru. My współpracujemy wszędzie i z każdym!Rozwijaj kompetencje miękkie.
Niezależnie od tego, kim będziesz za 20 lat – twórcą robotów, youtuberem, inżynierem roślinności w księżycowej bazie, czy zawodowym motorniczym lewitujących pociągów – kompetencje miękkie będą Ci potrzebne! Dziś świat wymaga komunikacji. Wymaga plastycznego podejścia. Już dziś rozwijaj te umiejętności razem z nami!Co poza podstawą?
- Więcej godzin języka angielskiego;
- Basen w ramach WF już od I klasy;
- W klasach I-III autorskie zajęcia EUREKA;
- W klasie IV zajęcia z edukacji regionalnej;
- Język niemiecki już od IV klasy;
- Od klasy IV taniec towarzyski w ramach lekcji WF;
- Dwujęzyczność w klasach VII-VIII;
- Dla klasy VIII sobotnia możliwość przygotowywania się do egzaminów;
- „Zielona szkoła” i wycieczki integracyjne;
- A poza nauką… czeka Was jeszcze więcej!

POLECAJĄ NAS
Rok szkolny 2019/2020 był trudnym wyzwaniem dla uczniów oraz nauczycieli. Wybuch pandemii, pełny lockdown w marcu. Szkoła Społeczna ruszyła w pełnej zdalnej odsłonie już w środę po lockdownie (tak jest! Potrzebowaliśmy aż 4 dni!).
Najlepszą ocenę tego roku szkolnego wystawili nam… nasi uczniowie i uczennice. Posłuchajcie ich opinii.
Rozwój »


EUReKA
W klasach I-III stawiamy na rozwijanie regulacji emocjonalnej (nazywania emocji, rozpoznawania ich objawów w ciele, ugłaśniania myśli). Służą nam ku temu specjalne zajęcia – EUReKA, które prowadzi pedagog i psycholog szkolni.EUReKA to skrót od najważniejszych składowych zajęć:
- Emocji
- Uważności
- Relaksacji
- Komunikacji
- Asertywności


Mamy czas dla dzieci.
Pedagog i psycholog są w szkole dostępni łącznie 50 godzin w tygodniu! To sprawia, że każda osoba (dziecko lub dorosły), mają możliwość umówić się z nimi na spotkanie, pobujać na fotelu lub… wypić herbatkę.


Szukamy wskazówek.
Współpraca opiera się na szacunku i wzajemnym respektowaniu norm. Dlatego u nas, zasady są jasne

Jesteśmy RAZEM!
Jest dla nas jasne, że szkoła, to znacznie więcej niż budynek. Każdego roku wyjeżdżamy na wycieczki! Społeczność tworzy się u nas każdego dnia, a podczas wspólnych wyjazdów mamy okazję poznać się jeszcze lepiej.


Aktywność w nauce, aktywność w odpoczynku.
Kiedy tylko mamy możliwość, wyruszamy rowerami w różne strony Rybnika! Wiosną organizujemy „Bieg Kukuczki”. A jesienią… jesienią ruszamy na skałki i znów na rowery…!

Jesteśmy… zieloni!
Nasi trzecioklasiści wyjeżdżają na zielone szkoły! Dwa tygodnie, nad morzem, BEZ RODZICÓW. Czy to nie brzmi wspaniale?Tak, wiemy, że dla rodziców to również dobre dwa tygodnie 😉
Aktywność społeczna »


My i przedszkola.
Naszą tradycją jest, że odwiedzamy zaprzyjaźnione przedszkola. No, może nie do końca my… nasi najmłodsi uczniowie odwiedząją przedszkola, my im tylko towarzyszmy. Nasi uczniowie odwiedzają swoich młodszych kolegów i koleżanki, aby uczyć ich kodowania!

My i szkoły.
Jeśli tylko jest okazja, to współpracujemy z innymi szkołami!Wymiana listów? Pierwsi!
Akcja „zaproś mnie na swoją lekcję”? Jesteśmy!
Projekty zwiększające aktywność obywatelską uczniów? No jasne, przecież PROjektujeMY!



My i nauka.
Czy można zorganizować konkurs dla uczniów szkół podstawowych, który jednocześnie jest grą terenową, wiąże się z przejażdżką na rowerach, chodzeniem po lesie, dokonywaniem pomiarów? Jeśli sądzicie, że nie, to zapraszamy na organizowany przez Społeczną Wojewódzki Plenerowy Konkurs Przyrodniczy „Leśnym tropem”!

My i rybnickie organizacje.
Gry miejskie opanowaliśmy do perfekcji. Nie udało by się to, gdyby nie współpraca z instytucjami Miasta Rybnik i lokalnymi przedsiębiorcami. To właśnie oni zapraszają nas do swoich budynków, aby Rybnik mógł zamienić się w Himalaje! A właściwie, to Himalaje do kwadratu, bo mowa o grze terenowej Matma Parbat!


My i Polskie Himalaje.
Patron zobowiązuje. Rodzice i uczniowie naszej szkoły brali udział w akcji Polskie Himalaje 2018! Nie musimy chyba dodawać, że nasz Kuba, był najmłodszym uczestnikiem trekkingu?

My i zmiany klimatu.
Dzięki programowi „1planet4all” Centrum Edukacji Obywatelskiej i profesjonalnym mentoringu Krzysztofa Story w naszej szkole powstała redakcja uczniowska! Uczniowie przygotowali ciekawe materiały dot. zmian klimatu i ekologii. Dzięki dobremu sercu i pasji do edukowania innych, udało nam się przeprowadzić także wywiad z Julią Wizowską nt. śmieci!Prace uczniów można znaleźć na Facebooku pod #1planet4all i #Tusiędzieje!

Skąd mamy na to siłę?
Tak, takie pytanie często słyszymyOdpowiedź jest prosta!
Z miłości do edukacji.




