Rybnik – tu dzieci i ryby mają głos!

Projekt „Rybnik – tu dzieci i ryby mają głos” powstał w odpowiedzi na potrzeby lokalnej społeczności dotyczącej niskiego stopnia zaangażowania obywatelskiego w sprawy miasta i jego mieszkańców, szczególnie dzieci i młodzieży.

Głównym celem projektu było zbudowanie podwalin pod aktywizację obywatelską dzieci i młodzieży oraz stworzenie nowej polityki lokalnej w tym zakresie.

Projekt pozwolił na realizację następujących działań:

Wdrożono grupę 231 dzieci w wieku 7-9 lat w stosowanie elementarnego narzędzia budowania kultury obywatelskiej, jakim jest debata (umiejętność dyskutowania, argumentowania, rozwiązywania problemów, wypracowywania kompromisu).

12 nauczycielek pracujących z dziećmi wzięło udział w dwudniowym szkoleniu na temat debatowania z dziećmi oraz skorzystało z 6h mentoringu.

Zaangażowano młodzież oraz NGOsy w stworzenie nowej polityki lokalnej dot. Strategii Miasta Rybnik dla Młodych.

Przeprowadzono badania wśród rodziców uczniów klas 1-6, młodzieży szkolnej oraz młodych dorosłych, w których udział wzięło łącznie 1489 osób, a także przeprowadzono grupowy wywiady focusowe w 7 grupach zrzeszających lokalną młodzież (klasy szkolne, szkoła specjalna, grupa sportowa młodzieży z Ukrainy, młodzież pod opieką ośrodka pieczy zastępczej).

Powstała Strategia, którą konsultowało 212 uczniów; uruchomiono 2 wirtualne platformy współpracy w celu rozwijania idei oraz zapewnienia trwałości (sieć dla nauczycieli – kształtowanie umiejętności prowadzenia debaty oraz dla NGO działających na rzecz młodych).

Naturalnym i strategicznym partnerem w projekcie był Urząd Miasta Rybnika. W ramach projektu powstała publikacja „Debata w klasie. Jak zacząć pracę z najmłodszymi”. Powstał także raport z badań oraz jego wersja graficzna.

Naturalnym i strategicznym partnerem w projekcie był Urząd Miasta Rybnika. W ramach projektu powstała publikacja „Debata w klasie. Jak zacząć pracę z najmłodszymi”. Powstał także raport z badań oraz jego wersja graficzna.

Publikacje:

  1. Debata w klasie. Jak zacząć pracę z najmłodszymi?
  2. Raport z badań „Głos młodych”
  3. Strategia „Głos młodych”
  4. Raport „Głos młodych” (wersja graficzna)

 

Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.